A la zona sud del port de Barcelona existeix una estructura imprescindible per al correcte funcionament i operativitat del moviment portuari. Concretament a la zona del Moll de l’Energia, entre les confluències dels carrers Port de Ningbo i Port de Tarragona, s’alça una torre mimetitzada amb el seu entorn que ben podria confondre’s amb una grua o qualsevol estructura industrial: es tracta de la torre de control del port i seu de la Corporació de Pràctics.

La torre, dissenyada per l’arquitecte Josep Maria Botey i construïda entre 2003 i 2008, té una altura aproximada entre 45 i 47 metres més una inclinació d’uns 10 graus, la qual cosa li atorga una silueta que recorda intencionadament la «ploma» d’una grua pòrtic. La seva estructura està revestida amb acer corten, la qual oxidació protegeix la torre front la corrosió marina, reduint dràsticament el manteniment.
El Centre de Gestió del Tràfic Portuari es troba a la torre i és l’encarregat d’organitzar, supervisar i coordinar tot el tràfic, mitjançant radar, sistemes AIS i càmeres, controlant en tot moment la posició, rumb, velocitat i tipus de vaixell. Es gestionen les entrades i sortides i s’assigna el pràctic que ha de realitzar les maniobres dins del port. Per la seva part, la Corporació de Pràctics, situada a l’edifici annex a la torre, disposa d’un embarcador on atraca la seva flota de llanxes.

La torre de control del port de Barcelona no només s’erigeix com un referent arquitectònic a la zona sud del recinte portuari, sinó que, gràcies al seu emplaçament al Moll de l’Energia, ofereix una visibilitat privilegiada sobre els canals del Dique de l’Est i de Revirada, cosa que permet als operadors supervisar amb precisió totes les maniobres d’entrada i sortida dels vaixells a la zona sud del port.




Deja un comentario